Jump to content

A Volvo új Drive-E motorjai már a versenypályán is bizonyítottak

2015. 10. 26. 12:00

A 2011-es túraautó-világbajnokság utolsó fordulójában, az akkor még prototípus besorolású Drive-E erőforrásnak köszönhetően a Volvo pályacsúcsot állított fel. A fejlesztések azóta végstádiumba értek, így a 2016-os kiírásnak igazi esélyesként vághat neki a Volvo S60 Polestar TC1.

Persze a versenyzésre optimalizált Volvo S60 izmosabb specifikációkkal büszkélkedhet, mint a közutakra szánt változatok, de azért ezeket sem kell félteni. Ennek több oka is van: az egyik, hogy ezeknek a modelleknek a motorválasztéka igen színes, mivel a benzinesek 122 és 320 lóerő, míg a dízelek 120 és 225 lóerő közti teljesítmény leadással rendelkeznek. A másik pedig az, hogy kategóriájuk legbiztonságosabb autóiról van szó, ráadásul a skandináv szemléletnek köszönhetően alacsony a károsanyagkibocsájtásuk, ebből kifolyólag alacsony a fogyasztásuk, legalábbis a motor méretéhez és teljesítményéhez képest.

A jelenleg piacon lévő Volvók négyhengeresek és többségében 2 literesek. Ezek közül a benzinüzeműek egyik legpozitívabb tulajdonsága (persze az előző bekezdésben felsoroltak mellett - a szerk.), hogy hihetetlenül csendesek és kiegyensúlyozott járásúak.

De mégis minek köszönhetőek ezek a pozitív erények? Az alacsony fordulatszám-tartományban a töltőkompresszor megfelelő nyomatékot biztosít, egy nagyobb szívómotorhoz hasonló érzetet ad a benzinmotornak. A mechanikusan kapcsolódó kompresszor alacsony fordulatszám-tartományokban azonnal működésbe lép, a turbófeltöltő pedig a légáramlás létrejöttekor indul el. A Drive-E benzinmotor további fejlesztései közé tartoznak a súrlódást csökkentő módosítások - például a vezérműtengely golyóscsapágyai -, a nagy sebességű, folyamatosan változó szelepvezérlés, valamint a motor intelligens hűtőrendszere, mely egy teljes mértékben változtatható vízszivattyúval működik.

„A motor teljesítménye nem a méretétől függ. Az számít, hogy mennyi levegő halad át rajta. Ha tehát több levegő halad át egy kisebb motoron, akkor ugyanazt a teljesítményt nyújtja, de hatékonyabban – mondta Derek Crabb, majd hozzátette: – Amikor Formula-1-es motorokkal foglalkoztam, 1,5 literes, turbófeltöltős motorokat gyártottak, amelyek több mint 900 lóerős teljesítményt nyújtottak. Az új Volvo Drive-E motorok is bizonyítottak már a versenypályán. A 2011-es túraautó-világbajnokságon részt vevő Volvo autóban egy Drive-E prototípus volt, amellyel az utolsó versenyen pályacsúcsot állítottunk fel.”

A Drive-E motorok kezdettől fogva készen állnak a jövőbeli villamosításra. A fő összetevők - mint például az integrált indítógenerátor -, könnyen csatlakoztathatók, a négyhengeres motorok kis méretének köszönhetően pedig lehetővé válik a villanymotor elhelyezése a jármű elején vagy hátulján. Az akkumulátorcsomag az autó közepén foglal majd helyet.

Mindez a Volvo V40 T2 esetében az aktuális ajánlat szerint már 5 950 000 forintos kezdőárat jelent.