Jump to content

A Red Bull Air Race idei szezonjának margójára

2014. 10. 28. 12:23

Hároméves kényszerszünet után indult újra a „levegő Forma-1-es sorozata”, a Red Bull Air Race, melynek évadzáró futamát a hétvégén tartották Spielbergben. A technikai sport szerelmesei nagyon várták már az újrakezdést és most, a 2014-es idény végén kijelenthetjük, hogy – néhány kisebb döccenőt leszámítva – sikeres, de ami még fontosabb, látványos és izgalmas volt a visszatérés.

Az idei nyolc versenyhelyszínből haton (Horvátország, Lengyelország, Malajzia, Ascot, Dallas és Las Vegas) még soha nem vendégeskedett a mezőny. A 2010 utáni szünet elsősorban azért következett be, mert az Air Race-nek komoly gondjai akadtak a szervezéssel. Ha nem is sikerült tökéletesen kiküszöbölni ezt a nehézséget (Kína helyett ugrott be Ausztria, Las Vegas-ban pedig az időjárás lehetetlenítette el a versenyzést), a futamok túlnyomó többsége gond nélkül zajlott le.

A biztonsági és közvetítési körülmények továbbra is kifogástalanok: a pilóták szervezetét érő G-hatást 10G-ben maximalizálták, a sérült pilonokat (kapukat) hihetetlen gyorsasággal cserélik ki, a látvány lélegzetelállító, különösen olyan helyszíneken, mint Spielberg vagy az ascoti lóversenypálya, a versenyek jól követhetők, lebonyolításuk egyszerű.

Egy-két futam után úgy tűnt, idén is csak Hannes Arch-nak és Paul Bonhomme-nak lesz lehetősége harcolni az összetettbeli első helyért, de aztán mindkettejüknek problémáik akadtak a szezon közepén. Amellett, hogy nem drukkolunk ellenük, el kell ismernünk, hogy gyengélkedésük üdítően hatott a bajnokság hajrájára.

A tizenkét fős mezőnyből jó páran megcsillogtathatták tehetségüket 2014-ben, így Matthias Dolderer, Yoshihide Muroya (aki élete első dobogós helyezését könyvelhette el idén), a korábbi években is remeklő Matt Hall, az utolsó futamokon elképesztően gyors Martin Sonka és a fantasztikus teljesítménnyel két versenyt nyerő Nicolas Ivanoff is.

Sajnos ezzel együtt néhány pilótának nem igazán jutott a dicsőséges pillanatokból, a két amerikai, Michael Goulian és a szebb napokat is megért Kirby Chambliss sem volt versenyképes és Besenyei Péter a magyar fejlesztésű Corvus géppel sem tudott lépést tartani a mezőnnyel. Reméljük, számukra több sikert hoz majd a 2015-ös év.

Ki kell emelni még a kanadai Pete McLeodot, aki egész évben jól teljesített, csak a balszerencséjén múlt, hogy nem nyert több versenyt és a jövőben bizonyosan számolni kell majd vele.

Az idei év legnagyobb meglepetése azonban Nigel Lamb volt, aki két szerényebb futam után végre megszerezte élete első győzelmét Malajziában, majd összesen öt (!) második helyet kasszírozva be, Spielbergben a bajnokságot is megnyerte. Ennél jobb forgatókönyvet aligha képzelhettünk volna el a Red Bull Air Race visszatérő szezonjára.

(fp)

(fotó: redbull.com, forrás: sportrajongo.hu)