Jump to content

Kezdődik a véghajrá a Forma-1-ben

2014. 10. 29. 10:37

Egy hónapon belül véget ér az idei Forma-1-es évad, Austin után egy héttel jön Brazília, majd két hétre rá a szezonzáró abu-dhabi futam. Az egyéni világbajnoki címért továbbra is zajlik a küzdelem a Mercedes pilótái között, a sereghajtók pedig kidőltek – a jelenlegi helyzet szerint csak átmenetileg.

2012 előtt utoljára 2007-ben rendeztek amerikai nagydíjat a Forma-1-ben, akkor Indianapolis-ban. A mostani austini pályát kifejezetten a Száguldó Cirkusz számára tervezték – ilyen sem volt még korábban az Államokban. Az eddigi két itt rendezett versenyen Lewis Hamilton, illetve Sebastian Vettel diadalmaskodott.

Az aszfaltcsíknak számos jellegzetes pontja van, melyek közül jó néhány más helyszínekre hajaz. Az első féktáv az emelkedőjével és a szűk, beláthatatlan első kanyarral a Red Bull Ringet, az első szektorban található hosszú, gyors bal-jobb fordulókból álló kombináció Silverstone-t, a harmadik szektor több csúcspontot tartalmazó jobbosa az isztambuli 8-as kanyart idézi.

Az idei cseppet sem eseménytelen szezont a Mercedes két versenyzője uralta és hacsak valami csoda nem történik, közülük kerül ki – jó eséllyel csak Abu-Dhabiban – a 2014-es világbajnok. Tizenhat forduló után Lewis Hamilton vezet tizenhét ponttal márkatársa, Nico Rosberg előtt és talán most a pszichológiai fölény is a 2008-as világbajnoknál van. Hamilton ugyanis több mint kétszer annyi futamot nyert, mint Rosberg (9-4) és a legutóbbi négy versenyen sem talált legyőzőre.

Austinban a németnek kell tehát lépnie, ha nem csak matematikai esélyekkel akar érkezni a szezonzáróra. Nincs könnyű dolga, az emlékezetes belgiumi ütközés óta nem volt problémamentes hétvégéje, egyszer sem tudta megverni Hamiltont: Szingapúrban műszaki, Monzában és Szocsiban vezetői hiba hátráltatta, Suzukában pedig Hamilton győzte le.

Nagy kérdés, hogy az utolsó három futamon lesz-e esélye másoknak? A McLaren javuló formát mutatott Oroszországban, a Red Bullt sem szabad még leírni (bár Daniel Ricciardónak lassan matematikai esélye sem lesz a vb-címre), a Ferrari és a Williams pedig továbbra is az idei első győzelemre hajt, miközben egymással is küzdenek a konstruktőri harmadik helyért.

Sem a Caterham, sem a Marussia nem indul Austinban (előbbi feltehetően Brazíliában sem), a mezőny mindössze 18 fős lesz, utoljára a 2005-ös Monacói Nagydíjon volt ilyen kevés induló. Kiesésük könnyen véglegessé válhat (csődeljárás indult ellenük), ami elősegítheti a háromautós rendszer bevezetését a Forma-1-ben.

Hamarosan talán jó hírekről számolhatunk be Jules Bianchival kapcsolatban is. A Suzukában súlyos balesetet szenvedő francia pilótát egyes információk szerint átszállíthatják arra a lausanne-i klinikára, ahol nemrég Michael Schumachert is kezelték.

(fp)

(fotó: edition.cnn.com, forrás: sportrajongo.hu)