Jump to content

Online vásárlás: a siker titka

2017. 10. 10. 12:20

Az ezredforduló táján jelentek meg azok a nagy online áruházak, amiknek a nevét mára mindenki ismeri: Amazon és Alibaba. A Black Friday akciók gyűjtőoldala, a HelloBllackFriday.hu összeszedte, mi kellett ahhoz, hogy ezek a cégek mára világméretűvé váljanak, és ki az a két férfi, akiknek sikerült véghezvinniük egy világmárka megalapítását? (X)

Az Amazon.com

Az Amazoné igazi amerikai sikersztori: a céget 1994-ben alapította Jeff Bezos, aki eleinte a saját garázsában működtette a céget. Online könyvesboltot szeretett volna csinálni, a terve az volt, hogy az internet által adott lehetőségeket kihasználva a világ legnagyobb könyváruházát hozza létre. A könyvek mára sem tűntek el a kínálatból, azonban az jóval szélesebbre duzzadt, ma már szinte mindent lehet kapni a site-on, az Amazon pedig igazi világmárkává nőtte ki magát, sajtótermékeket vásárolt fel, Jeff Bezos pedig nemcsak a saját cégének, de a Google-nek is főrészvényese lett. A határ pedig szó szerint a csillagos ég: Bezos 2000-ben alapított cége, a Blue Origin az űrturizmus jelentős szereplője.

Az Alibaba.com

Az Alibaba csoport egyik alapítótagja, Jack Ma már gyermekkorában felismerte, hogy az angoltanulás lesz a jövője kulcsa. Már az iskola mellett munkát vállalt, egy nemzetközi szállodában helyezkedett el, és nyelvtudása fejlesztésének érdekében városnéző csoportokat indított, illetve a vendégekkel levelezőtársi kapcsolatokat is kialakított. Az egyik levelezőtársa volt az, aki a Jack nevet adta neki, az eredetileg számára nehezen kiejthető Ma Yun név helyett – a nevet Jack mára büszkén viseli, ez segített megalapoznia új identitását. 1994-ben (ez jó évjárat volt az internetes megacégek létrehozásához) találkozott az internettel, és hamar felismerte, hogy világszinten milyen fontos lesz, így új célt állított maga elé: ő lesz az összekötő kapocs Kína és a világháló közt. Az állam támogatását élvezve alakította ki a kínai webpiacot: nemcsak a vásárlókat, de a kínai gyártókat is összekötve a nemzetközi megrendelőkkel, az online kereskedelmet kiterjesztve nemcsak a hagyományos cikkekre, hanem akár szolgáltatásokra is, illetve olyan területekre, mint a bányászat és az ipar.

(Forrás: Szerkesztőség)